tirsdag 10. april 2012

HERREGÅRDSLIV


Jeg vil påstå at jeg har en litt uvanlig onkel.
Han gjorde Stockholmare av seg for over 20 år siden og har lenge lett etter en herregård i Sverige. Antikviteter er hans store lidenskap, og han trenger selvfølgelig å plassere alle sine eiendeler i rette omgivelser. I høst fant han jammen et passende sted, litt nordafor Ørebro, og nå i påska var vi på familetur og fikk oppleve herregårdsprakten og det historiske suset på nært hold.
Stas :-)

Bruket som hører til, eller: rettere sagt hørte til, ble grunnlagt i 1538. Selve herregården er ikke så gammel siden den har brent og blitt bygd opp igjen. Men den er fra slutten av 1700-tallet/begynnelsen av 1900-tallet, i engelsk stil, med den søteste rosetapet på alle soverom.
Hva soverom angår er det forresten 18 stk




Her kunne vi boltre oss i finstue etter finstue, slappe av i biblioteket, trimme av oss alt påskegodtet i trappene eller fryde oss over det store kjøkkenet med goood plass til matlaging. For ikke å snakke om løpe i den store hagen, mate ender og gjess ved den lille elva, eller om været hadde vært bra: spilt tennis på tennisbanen :-)







Og selvfølgelig, som enhver herregård med respekt for seg selv, har også dette stedet en gammel "bestyrinne" som ikke har takka for seg ennå...


Tekla er vår dame, og vi håper hun vil passe godt på gården og godta onkels små og store
krumspring :-) Jeg traff henne heldigvis ikke denne gangen, hadde ikke noe behov heller..

Det blir sikkert fint å dra tilbake til sommeren når det er grønne omgivelser og varmere i været


Inntil da, får onkel fortsette med sine antikviteter og snurrepiperier på Wedevåg, -jeg for min del har mer enn nok med å holde orden på mitt eget lille hus ;-)


~ Elisabeth











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar