tirsdag 29. mars 2011

Jippi for små potter!

Nå er det endelig gjort! :-)
På lørdag fikk jeg endelig grafsa i jord og pirka i små frø og satt en "navnelapp" i hver potte. Godt å være i gang igjen :-) Har plassert hele brettet med potter i stua, tror de skal få passe med lys og jeg kan ikke unngå å huske å vanne dem ;-) Nå er det bare å glede seg til fortsettelsen... Må si det er en egen fryd å oppdage at det vokser noe opp fra jorda og så følge med etterhvert som de blir større og større. Så er det selvfølgelig om å gjøre at de ikke blir for lange sånn med det første, så de må ikke ha det for godt heller, men det er vel noen uker jeg trenger å bekymre meg for den slags ;-)
Det som har fått være først ute er noen ett-årige urter (bl.a. basilikum og rosmarin) og et bittelite utvalg sommerblomster.
Forutenom frø og planter, må jeg pønske ut et godt vanningssystem til kjøkkenhagen i år, pluss finne en smart måte å dekke til det nysådde på. Jeg har fiberduk, men det blir ikke alltid like vellykka... Enten blåser det for mye så halvparten revner og blåser bort, eller så kan du være sikker på at en katt har tråkka midt oppi det hele, og da hjelper det lite med både bøyler i åkeren og mursten langs kanten. Nei, jeg må få tak på det som naboen har: "tunneler" med hvit duk. De er pent plassert på rekker i kjøkkenhagen og matcher resten av den velstelte hagen. Sånn får kanskje jeg det også når jeg blir pensjonist....   ;-)

Siden minusgradene ikke helt slipper taket på nettene og halve hagen fortsatt er dekket med snø, skulle jeg vel ha tid nok både til spirer og å tenke på nye praktiske løsninger utendørs :-)
Hei&hå så lenge :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar