mandag 9. mai 2011

Asparges-lykke :-)

Nå har "mitt" hagesenter endelig fått inn grønnsaksplanter og jeg har dermed fått sikra meg 4 potter med asparges! Jippi!! :-) De står og varmer seg i drivhuset (som jeg fikk rydda i går) og venter på at jeg skal få gjort alt ferdig i kjøkkenhagen. Snart klart... :-)
Har jordbær der fra før, har tenkt meg en rad med purre og reddikker, asparges da så klart og så får poteter, gulrøtter og mais dele resten av plassen. Maisen er også kjøpt på hagesenteret. Nå kan det høres ut som jeg har en svææær kjøkkenhage, men den er ikke så stor altså. Dermed blir det ikke voldsomt mye av hver sort, morsommere å prøve litt forskjellig enn å tro at jeg skal være selvforsynt med grønnsager vinteren
igjennom ;-)

Her er en oppskrift på asparges-dyrking fra Mester Hagen (se: www.mesterhagen.no):


Asparges dyrkes på friland. Man kjøper aspargesrøtter i hagesenteret, og planter disse ut. For å dyrke asparges må man være tålmodig, da planten ikke gir avling de tre første årene.
Når du planter aspargesrøttene, graver du en 20 - 25 cm dyp grøft. Røttene spres vannrett ut fra planten i en ring, og så dekkes røttene til. Skuddene som vokser de tre første årene må ikke høstes, disse vil da vokse seg til høye bregnelignende blader. Det er lurt å binde opp disse bregnebladene, så de ikke brekker i vær og vind. Bladene produserer næring som igjen transporteres ned til røttene, der det så vil dannes en ny ring med røtter utenfor de gamle. Slik vokser planten seg sterkere. Bregnebladene kutter du på høsten.
Plantene gjødsles med fullgjødsel hvert år, du kan også legge kompost eller organisk gjødsel rundt planten.
Når du så skal begynne å høste av planten er det viktig å huske på å bare høste i 4 uker første året, senere 6 uker. Etter dette må skuddene få vokse seg høye, så bladene kan produsere næring til røttene.
De grønne skuddene er de mest næringsrike, og høstes ved at de skjæres av med kniv når de er ca 20 cm høye.  Hvis du heller vil ha de lyse, nesten hvite skuddene, så må du hyppe jord over plantene om våren. Skuddene som vokser gjennom denne jorden vil være lyse, de blir først grønne når de kommer frem i lyset. Når de da skal høstes, fjerner du forsiktig jorden og kutter med kniv i ønsket lengde.
Asparges brukes gjerne lettkokt eller woket. 

Har fått meg tomat og agurk i drivhuset og jentene har fått krukke på krukke og sådd sommerblomster av hjertets lyst! :-) De skal stå utenfor lekestua, men vi må bare få litt orden på hagen først: dreneringa er i gang og det ser temmelig bomba ut her...

Å-nei, kom nettopp på at jeg har glemt å dele opp knekkebrøda jeg har i ovnen!! Altfor lenge siden jeg har lagd knekkis tydeligvis.. To store flak knekkis med brunost, det skulle vel holde for kveldsmat... Hi.hi-hi ;-)
Jeg får sjekke hvordan det står til i ovnen og stikke ut å lukke døra til drivhuset!
Ha glade mai-dager så lenge :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar