tirsdag 8. mai 2012

Kom mai du skjønne milde...

For noen frydefulle maidager !! :-)
Jeg har vært på biblioteket og lånt et par hage-dvd'er, det har vært fin-fint hagejobbevær i det siste og jeg har hodet fullt av planer for de nærmeste ukene...



Abonnerte for en tid siden på Hageskolen, men syns 400 for en dvd var i overkant, så jeg sa opp. På lørdag var vi på biblioteket med jentene og der sto det jammen et par eksemplar i hylla ! Nå har jeg studert "Drivhuset" og fått noen tips og ideer, og gleder meg til å se "Frukt og bær"-filmen for å suge til meg all nyttig   informasjon :-)
Plommetreet som hadde funnet på å vokse opp midt i alperishekken til min gamle morfar, står nå grønt og fint i hagen min og jeg krysser fingrene for søte gule plommer så snart som mulig. Mormor og morfar hadde to plommetrær i hagen da jeg vokste opp og de var fra gartneriet på Ekheim (Ekheim er den fineste sveitservillaen i distriktet og et magisk sted å besøke som barn; mammas onkel drev nemlig gartneriet og var vaktmester for villaen...). Jeg velger dermed å tro at mitt tre er "etterkommer"  etter Ekheimtrærne og at jeg fører noen mormor og morfar-minner videre :-)

Det har vært greit jobbevær i det siste. Ikke de høyeste temperaturene, heller litt småkjølig og trekkfullt, men sol og helt greit lukevær. Jeg har fått rydda fint rundt rosebuskene og magnoliatreet (venter fortsatt på noen blomster der..), og jeg har begynt på det store beddet i hagen. Phu ! For en jobb ! Det er så mye gress i beddet !! Hva nå det skal være godt for? Men om jeg går grundig til verks nå, får jeg vel igjen for det senere i sommer :-) Tror jeg kunne blitt ferdig på 5 effektive ettermiddager til, men nå spørs det da: det begynte å regne i kveld og om det fortsetter å regne til ugresset gror opp igjen, da henger min ferdig-til-17.mai-plan i en tynn tråd...
Alternativt kan jeg ta på meg regntøy og gå ut allikevel, men jeg kan jo ikke bli helt fanatisk heller :-) På regnværsdager kan jeg heller stelle med spirene mine inne, ha-ha! :-)
Men, kjære vene, så STØL en blir i fingrene av å luke !!! :-)



En del av planen framover er å få malt noen hagemøbler. Har et par evigvarende prosjekt som det hadde vært stas og fått ferdig endelig. Og male kan man jo gjøre i garasjen selv om det drypper litt !
Bortsett fra å luke ferdig og å vaske og rydde drivhuset, har jeg planer om å lure Golferen til å skaffe meg et lass grus. Ja, jeg kaller det grus selv om Golferen er opptatt av fagterminologien her og foreslår andre navn på "det jeg mener". Jeg tar gjerne med en håndfull av "grusen" jeg allerede har til nærmeste grustak for å få tilsvarende småsten :-) Og så trenger jeg noen lecablokker, -det kan jeg forresten ordne selv. Så litt plank, tror morfar har noe liggende som jeg har tenkt å tigge til meg ;-)
Planen er å legge på duk, grus og treheller rundt bringebærbuskene. Så slipper jeg å luke på en stund, og så ser det garantert MYE mer velstelt og pent ut ;-) Hi-hi, jeg ser det for meg selvfølgelig !
Av plank og lecablokker skal jeg lage en slags hylle/benk bak drivhuset. Ikke store boltreplassen der, men om jeg kunne fått et sted å sette bort potter og kasser, hadde det vært perfekt !
Dessuten trengs gjerdet bak bringebærbuskene å byttes ut, råttent og falleferdig som det er. Beyond charm liksom. Men den saken overlater jeg til muskelbunten min, -han har jo best greie på sånt :-)

Videre tror jeg at jeg endelig har kommet på en bra løsning for å skjule komposthaugen. -Hvis det da kan kalles kompost så lenge Golferen slenger juletrær og knust taksten oppi der ! Det er et hjørne av hagen som ikke ser særlig delikat ut, men ett sted må vi jo gjøre av hageavfallet også. Fra vi flytta hit, har haugen vært ramma inn av et par høyder med lecablokker, og brennesla vokser villig mellom kvister og ugress. Så hva om jeg får satt opp en slags fletta vegg og planter noen klatreplanter som kan pryde det hele? Da blir haugen skjult og jeg får et pent "bakteppe" til ripsbuskene som står langs etter lecakanten. -Det kommer jo til å ta sin tid før de blir frodige og store og stjeler all oppmerksomheten i hjørnet.
Altså ikke en for stor og uoverkommelig plan, sånn jeg ser det :-)

Men så må jeg bruke litt tid og god overtalelsesevne for å få med Golferen på neste plan ;-)
Ved drivhuset er det nemlig så lunt og varmt, at jeg gjerne skulle hatt en sitteplass der. Kan jo bare slå meg ned på gresset selvfølgelig, på et pledd eller en stol, men det er jo ikke særlig spennende. Og siden jeg ikke vil dele hagen i "rom" som gjerne hageblader foreslår (kan jo ikke ødelegge krokertbanen heller !), ser jeg for meg en opphøya sitteplass -for variasjonen i hagens skyld ! Lurt? :-) Bare ett trinn opp, i sirkelform kanskje, så det er plass til et lite kafebord og to-tre stoler. Så fort jeg finner en fornuftig løsning på hvordan jeg skal "ramme dette inn" uten å støpe og eller ta i bruk "drastiske" løsninger som ikke så lett kan gjøres om, skal jeg lufte planen for min kjære. Kjenner jeg kan dra denne mye lenger, så Golferen kan bare glede seg: hva med slå ned tre høye stolper (tynne bjørketrær stjålet fra hytta f.eks) og feste på seiltak? Så kan man sitte der på hete sommerdager og skue ut over resten av hagen og følge med på jentene som hopper og ler på trampolina eller plukker jordbær :-)  Fint altså, tror det er en bra plan ;-)

Enn så lenge er det mine hovdgjøremål for ukene framover. Viktig å ikke sette seg for store mål har jeg hørt, ha-ha :-)  
Har forresten en venninne som endelig har fått øya opp for hagens fryd og gammen og vi skal snart ut på hagesenterturne og handle og la oss inspirere. Jippi, gleder meg ! :-)



Må si jeg er veldig fornøyd med de nydelige rosa blomstene på ferskentreet mitt !

Nyt maidagene og ha fine 17.mai-forberedelser ! :-)

~Elisabeth





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar